2015. július 29., szerda

A mindenség és üresség Weöres Sándor képletében

Mindent vagy semmit!- a skorpió jelleg jelmondata, de mi köze egy rák Napú, nyilas aszcendensű költőnek a skorpió/Plutohoz? Weöres Sándor képletét áthatja a skorpió jelleg a Nap/Pluto együttállás következtében. Mikor kigondoltam, hogy Weöres Sándor öregkori depressziójáról írok majd, még nem sejtettem, hogy sokkal többet kapok majd a témától, mint azt elsőre hittem volna. Magam is sok skorpió minőséggel élő ember vagyok, ezért sokat tanultam magamról a képlet felfejtése, és a cikk írása közben.

Egy képletben nemcsak az ebből az életből hozott megélések látszanak, hanem az előző életes tapasztalások, karmikus minták, motívumok is. Az asztrológiában a karma jelölői: a Bak és a Skorpió jegy, illetve a Szaturnusz és a Pluto bolygók. Weöres Sándor bakban álló Jupitere hajlamot ad nagyon élénk lelki életre, nagy amplitúdójú, beteljesedhetetlen szituációkat adhat ebben az életben és kalandorságot is jelöl. Képes volt egy mosolyba, egy mozdulatba beleszeretni. Így  történt ez például amikor a  24 éves Polcz Alainel találkozott 1946-ban a Széchenyi könyvtárban, és egyből megírta a lánynak a Galagonya című verset, mintegy szerelmi vallomásként.
Szaturnusza az ikrekben azt jeleníti meg, hogy sok életben árvaságra jutott, vagy gyerektelen maradt. A jelenlegi életben 'elvették a gyerekkorát' jelleget ad, egyedül küzdést úgy, hogy közben szabadságot, kötetlenséget szeretne, és rákban álló Plutoja szintén jelöli előző életeiben az otthon élményének hiányát, gyerektelenséget. Feleségével, Károlyi Amyval nem lehetett gyerekük, de Amy elfogadta, hogy a költővel nem csak férjet kapott, hanem gyereket is, akinek minden reggel ki kellett készíteni a ruháját, és a haját is meg kellett fésülnie. Sanyikáról, ahogy a barátai hívták ugyanis nehezen lehetett eldönteni, hogy egy kisgyerek vagy 100 éves öregember lakik benne. "Különös, éneklős hanghordozásához, sajátos mozgásához, grimaszaihoz megdöbbentően széles körű műveltség társult, és ez kortalan mesealakhoz tette hasonlatossá. Sok visszaemlékezés egyezik abban, hogy az első találkozáskor mindenkinek egy manó, vagy kobold jutott róla eszébe." A kos  IV-es ház ugyanezt támasztja alá: a későn érés motívumát adja az ilyen képlettel rendelkezők számára. Jelöli továbbá a fizikailag harcoló szülőt (apja katonatiszt volt), sok költözést, úgy képzelhetjük el gyerekkorát energetikailag, mintha egy 'lávaszőnyegbe kellett volna magot ültetnie, hogy ott majd az kicsirázzon, gyökerei megerősödhessenek.'

"Hárman vagyunk, ha egymagam vagyok. A háromságomat ki érti meg?
Egyikünk bölcs, mint a kő, és éppoly rideg, hideg.
Másikunk nyárspolgár, és langyos-meleg, akár a szörp a nyári napon.
Harmadikunk dilinós kicsit és költő is és gyerek nagyon."

Egy ember megjelenését az aszcendense mutatja (más kérdés, hogy fontosabb dolgot is jelöl, még pedig az ember elmeszerkezetét, amit ha megért a felszabadulás szintjére léphet az illető.) Weöres Sándor nyilas aszcendense adja azt hogy, mellette az ember elvarázsolva érezhette magát. erre az alkatra jellemző a jovialitás, egyfajta hömpölygő, dagályos erőtér lengi őket körül. Filozofikus alkata is egyértelmű, tanító, próféta szerepre hivatott (amit sok más bolygóállása is alátámaszt).

"Bizony, az ember oly parttalan,
mint pillantása, melyben elfér a föld, a tenger, az ég,
és benne úsznak a csillagok."

Halak lilithje és a Nap/Pluto együttállása mutatják a feloldódás, a valóság elől az illúziók világába történő menekülés és a függőség motívumait, magasabb szinten az Egységélmény megélését. Köztudott, hogy Weöres Sándor szeretett inni, felesége egész életét meghatározta, hogy megóvja férjét az alkohollal való kalandoktól. Furcsa kép, ahogy egy költőóriás, aki az emberi lét és világmindenség leginkább titokzatos rejtelmeivel küzdött meg, ugyanakkor hosszú estéket töltött azzal, hogy az elkóborló kismacskáit a budai hegyek bokraiban keresgélje, vagy ha épp Amy bezárta a lakásban, hogy próbált az utcán dolgozó munkások segítségével alkoholt felcsempészni magához. A halak lilith pozíciójával rendelkező emberek nagyon gyakran erős intuícióval, fejlett 'pszi-érzékkel' élnek, tapasztalatai arra késztetik, hogy kialakítson egy saját belső világot, ahol szabadon ábrándozhat, vágyódhat és fantáziálhat- ezt adta neki a költészet, viszont az ilyen emberek gyengéje, hogy nem látják a realitást, nem állnak két lábbal a földön. Feleségére maradtak az evilági dolgok, a mindennapi szükségletek biztosítása, a pénz beosztása, és a korlátok felállítása. Weöres Sándor nem élt 'fent' és nem élt 'lent', ő volt a kozmikus ember, aki Istent nem hitte, hanem tudta.

"Ha magad legmélyére látnál:
Téged-engem egy lényként találnál,
az első forrásnál."
(Hasonlóan a Tao Te King egyes részleteihez.)

Az áldozat és lemondás központi téma ennél a Lilith állásnál. Néha a saját mélységei elől való menekülés szenvedélybetegségbe hajszolja a képlet gazdáját. Erre erősít rá még a Nap/Pluto együttese, ami skorpiósra színezi át a képlet tulajdonosát. Víz jegyei (Rák Nap együtt a Plutoval (skorpió) , halak lilith, rák Neptunusz együtt a Merkúrral, halak felszálló) mind az oldódás nehézségét és egyben erre az életre vállalt feladatát mutatja, végeredményben az Egységélmény, a szeretetben való feloldódás nehézségét is. Az ehhez vezető eredményes út a 'két lábbal a földön állás' lett volna, de valószínű akkor nem kaptunk volna ennyi gyönyörű lélektanító írást tőle. Mindezek ellenére e jegy magas szintű megélése eredményezte a spirituális szemléletű, a világmindenség titokzatos világát ismerő verseit, írásait.
Skorpióssága egész költészetét áthatja. Ez a jegy az egyik legérzékenyebb jegy. A kutató szellem analógiája, egyben éteri, karizmatikus, szélsőséges, intuitív, paradox módon élő, tudja, hogy teljesen meg kell halnia az újjászületéshez, a leginkább képes az összes jegy közül az elmélyülésre, és onnan az igazsággal visszatérni, akár az élete feláldozása árán is. Sajnos az állandó kutató szellem tragédiája, a soha ki nem elégülés, és az otthon elvesztésének élménye, hisz soha nem tér vissza oda- hajtja a megismerés vágya. Intenzitása, szenvedélye saját magát is képes elégetni. (Viszont ez az erős vibrálása mágikussá, mások számára izgalmassá, néha félelmetessé teszi.) 
"A nagy 'renddel', a mindenséget átható törvényekkel összecsengő belső rend: a menny, a belül, gomolygó "alaktalan zűrzavar" pedig a pokol. Az ember ennélfogva saját lényében hordozza mind a menny, mind a pokol fenyegetettségét."

"Van Isten? Nincs Isten? - Abban, ami független a tértől, időtől és minden káprázattól: a Van és Nincs ugyanaz.
Van öröklétem? Nincs öröklétem? - Túl a téren, időn és minden káprázaton: a lét és a nem-lét ugyanaz.
Minden ismereted csupán arra jó, hogy a változók közt eligazítson, de a változatlanról nem nyújt semmi bizonyosságot. Ismeret csak a változóban van és csak a változóról, mert benne külön-külön vizsgálható a Van és Nincs, helyes és helytelen, domború és homorú; de a teljességben mindez bontatlanul azonos, ezért nincs benne semmi megnevezhető. A teljesség nem egy és nem több, nem én és nem más, nem valami és nem semmi."  Weöres Sándor: A teljesség

Az egyes ház egy mini-képlet, az életünk forgatókönyvét mutatja meg. Mikor az bakba váltott, előjöhettek életének ezen mintái, A bakhoz tartozik a hiány, a magány, a lemondás, a nélkülözés, a lemerevedés, megcsontosodás és a falat húzni magunk köré motívuma,  az aszkéta, és a karma. Kevesen tudják, hogy a Bóbita költője öregkori depresszióban szenvedett- az eddig tárgyalt pontjai a képletének ezt mind hozhatták is, és ez mutatkozik meg az egyes házas bak jellegben is. 

"Eddig mindig élni szerettem 
A kínszenvedést félretettem
És most hónapjaim nem nyitnak egy kicsiny ablakot
Ahol legalább képzeletben szabad vagyok 
Nem tudom éveim vannak-e hátra 
Vagy csak napjaim
De élni nem kívánok 
Úgy szorongat a kín.
Körülfog és kibélel a depresszió 
Gyorsan elpusztulnom az volna jó. 
Az élőknek jó életet kívánok."

Weöres Sándor:Vers a pokolból

És, hogy megértsük, hogy hol van az üresség a radixban... (ahogy minden emberében ott van- ahova el kell jutnunk): ez a kör üres közepe, a Forrás, a nem-lét, a Mag. Hozzá egy 'intő' mondat a képletet elemző asztrológusok számára. 

"Pedig nem rejtőzöm — csak igazában nem vagyok.
Cselekszem és szenvedek, mint a többi, de legbenső mivoltom maga a nemlét. Barátom, nincs semmi titkom. Átlátszó vagyok, mint az üveg — épp ezért miként képzelheted, hogy te látsz engem?"



Weöres Sándor: Rongyszőnyeg




Ha kapcsolatba szeretnétek lépni velem a Lelki utak lámpása nevű segítő csoportomban megtehetitek:https://www.facebook.com/groups/1206201749405888/?fref=ts











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése